14 May 2013

BILA WANITA MENANGIS

Update By Nadia Nadhirah at Tuesday, May 14, 2013
Reactions: 
0 comments

Pernahkah anda tertanya-tanya kenapa seorang wanita menangis hanya kerana seorang lelaki?
Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis..
Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah,tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda..

Dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda..
Apabia dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya..
Bolehkan anda rasa apa yg dia rasa?
Pernahkan anda CUBA untuk memahami apa yg dia rasa?

Fikirkan..
Berbaloikah dia menangis,di hadapan anda?
Hanya kerana anda?
Dia menangis bukan kerana dia lemah.
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati.
Dia menangis kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis di dalam hati.
Kesedihan yg di rasainya mnjadi semakin berat utk di simpan.

Cuba ambil masa utk berfikir.
Jika si dia menangis hanya kerana anda.
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda.
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan.
Kerana suatu hari nanti ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal.
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan "MAAFKAN SAYA"
Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda biarkan dia menangis keseorangan.
Beradalah di sisi dia menemani dia.
Kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda.
Jangan pernah mengungkap rasa cinta anda pada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta..
Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara..

Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama..
Tapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya..
Hargailah seorang wanita yang tulus mencintai anda..


11 May 2013

KRITERIA MEMILIH SAHABAT

Update By Nadia Nadhirah at Saturday, May 11, 2013
Reactions: 
0 comments

Menurut Imam Ghazali (melalui Kitab Bidayatul Hidayah), “di dalam memilih sahabat hendaklah engkau perhatikan syarat-syarat bersahabat. Maka jangan engkau bersahabat kecuali dengan orang yang layak untuk dijadikan sahabat.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya,oleh kerana itu hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat. Maka apabila engkau mahu mencari sahabat yang engkau jadikan dia sebagai sahabat di dalam menuntut ilmu dan di dalam urusan agamamu dan duniamu, maka hendaklah engkau tuntut (pastikan) daripadanya, engkau pastikan pada dirinya 5 syarat:

○ Carilah Orang Yang Berakal
○ Carilah Orang Yang Baik Akhlaknya
○ Carilah orang Soleh/solehah
○ Jangan bersahabat dengan orang yang tamak dunia
○ Carilah Orang yang benar.
○ Carilah sahabat yang mampu menegur ketika kita lakukan kesalahan dengan cara yang berhemah
○ Sahabat yang selalu bagi semangat di kala kita suka dan duka
○ Sahabat yang mempu ceriakan hati kita dan menjadi pendengar yang baik
○ Jenis yang membimbing bukan menjatuhkan
○ Saling menyenangkan satu sama lain
○ Jujur
○ Menunjukkan teladan yang baik
○ Mengajak ke arah kebaikan.
○ Paling penting adalah menerima kekurangan dan kelebihan orang lain serta bersedia untuk bersama berubah ke arah kebaikan dan berkawan kerana Allah.


10 May 2013

GIRL CHILD IS ALWAYS SPECIAL

Update By Nadia Nadhirah at Friday, May 10, 2013
Reactions: 
0 comments
On the first day of their marriage, wife and husband decided and agreed not to open the door for anyone! On that day first, husband’s parents came to see them, they were behind the door. Husband and the wife looked at each other, husband wanted to open the door, but since they had an agreement he did not open the door, so his parents left. After a while the same day , wife’s parents came , wife and the husband looked at each other and even though they had an agreement , wife with tears on her eyes whispered , I can’t do this to my parents , and she opened the door. Husband did not say anything, years passed and they had 4 boys and the fifth child was a girl. The father, planned a very big party for the new born baby girl, and he invited everyone over. Later that night his wife asked him what was the reason for such a big celebration for this baby while we did not do it for the others! The Husband simply replied, because she is the one who will open the door for me!


♥♥ Daughters are always so special ♥♥

8 May 2013

MATEMATIK vs LOGIK

Update By Nadia Nadhirah at Wednesday, May 08, 2013
Reactions: 
0 comments
Assalamualaikum readers sekalian . Memandangkan first paper untuk final tinggal beberapa jam jea lagi , kat sini Nad nak kongsi cerita berkenaan "Matematik vs Logik" (mentang-mentang esok paper Maths kan).
Sebenarnya Nad malas nak study dah sebab tu tiba-tiba nak merepek kat sini . Haha , saja nak release tension sebab duk mengadap nombor-nombor jea memanjang . ☺

Actually , Matematik dan logik terletak pada otak kiri manusia . Oleh sebab itu , Matematik memerlukan daya pemikiran yang logik bagi menyelesaikan sesuatu masalah . Dan sekiranya seseorang manusia yang begitu dominan dengan otak kiri , mereka mampu berfikir dengan lebih sistematik dan terperinci . Mereka ini mudah untuk memahami perkara-perkara yang kompleks serta memerlukan maklumat yang sangat terperinci . Jurutera , Pustakawan , Kaunselor , Pengaturcara Komputer adalah di antara pekerjaan yang banyak menggunakan otak kiri . Keadaan ini tidak juga membawa maksud bahawa sebagai manusia kita hanya menggunakan sebelah bahagian otak sahaja tetapi kita perlu akur bahawa manusia mempunyai kelebihan dan kekurangannya . Contohnya dalam soal melukiskan sesuatu gambar , ramai di antara kita yang hanya mampu melakar dan mengimaginasikan sesuatu lukisan tetapi tidak ramai yang berkemahiran untuk melukis apa yang diimaginasikan . 


Okay , nampaknya Nad dah lari daripada tajuk asal dah nie . Hehe . Balik kepada tajuk asal "Matematik vs Logik" , Nad nak berkongsi cerita pasal benda alah nie . Ceritanya berbunyi macam nie . . . 

Ada dua orang gadis yang cantik . Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L)Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap , dan jarak rumah mereka masih agak jauh . Setelah beberapa lama mereka berjalan , tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu ? Aku kuatir dia bermaksud jahat .

L : Itu hal yang Logik . Aku rasa dia nak merogol kita la .

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat ?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat .

M : Itu tidak banyak membantu laa , macammana ni .

L : Tentulah tidak membantu , Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat .

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan ? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan .

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L) . Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya .

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang .

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi ?

L : Yelah , Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku .

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau ?

L : Sesuai dengan logik aku , teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak .

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik , dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan ?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam .

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi ?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku ?

L : Logik bukan , kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh , langkah aku besar , tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu .

M: Hahaha ! Memang logik .




*Saja-saja nak hiburkan hati yang tengah tension nie  , nyte peeps !*

7 May 2013

♫ FINAL EXAM AROUND THE CORNER ♫

Update By Nadia Nadhirah at Tuesday, May 07, 2013
Reactions: 
0 comments
♠ Hye Readers ♠
After for 4 months studying with stress , now I will sitting for the FINAL EXAM this week on Wednesday . Oh God ! Really need more spirits to study . Tambah-tambah lagi , subject Maths . Nad kena study betul-betul Maths coz nak tebus balik yang sem lepas punya . Sebab bagi Nad , sekali kita gagal tak semestinya kita terus gagal malah ia lebih membuatkan kita terus bangkit dan berusaha serta bersemangat untuk mencapai kejayaan . Alhamdulillah , this sem Nad lebih memahami bila study subject nie . Dalam masa yang sama jugak Nad dapat tolong member-member yang kurang faham dan kurang mahir subject nie . Alhamdulillah ☺ . Nad masih ingat lagi Umi pernah cakap , ilmu yang kita pelajari and apa-apa yang kita tahu and faham kita kena kongsi dengan sape-sape pun . Tak kisah lah pasal pelajaran or whatever . Umi cakap jangan sesekali kita bakhil ilmu pengetahuan sebab tak luak pun ilmu tu kalau kita share dengan orang dan jangan sesekali mengharapkan apa-apa balasan . Keikhlasan perlu ada dalam diri dalam perkongsian ilmu .

Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah S.A.W telah bersabda :

"Sesiapa yang ditanya tentang sesuatu ilmu , kemudian ia menyembunyikannya maka Allah akan rantai di Hari Kiamat nanti dengan rantai daripada api neraka ".
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud)

"Sesungguhnya ilmu adalah imam kepada amal , dan amal adalah makmumnya ."

So , untuk semua students UNIKL BMI , selamat menghadapi FINAL EXAM and GOOD LUCK ! Wish you ALL THE BEST !! Fighting •♥♥•


6 May 2013

CINTA ITU MEMBERI DAN MENERIMA

Update By Nadia Nadhirah at Monday, May 06, 2013
Reactions: 
0 comments
Assalamualaikum reader-reader blogger sekalian .

Hari nie Nad tak taw nak cerita pasal apa . Hari nie , terdetik kat hati nak baca artikel-artikel kat internet nie kononnya nak cari pengetahuan laa katakan . Hehehe ☺•

Ada satu artikel nie mengatakan sememangnya dalam perhubungan antara dua hati pasti ada satu pihak memberi dan satu pihak menerima . Tetapi lebih indah jika keduanya saling memberi dan menerima agar sama-sama mengecapi nikmat kebahagiaan yang diimpikan . Artikel tu bercerita mengenai 
"Cinta Itu Memberi Dan Menerima"
Apabila menyintai kita selalu saja mengharap itu ini dari pasangan kita , sehingga kita lupa seharusnya kita patut bersikap ikhlas memberi dengan hati terbuka buat insan tersayang . Jika kita memberi kasih sayang dan segala perhatian kepadanya dengan tidak mengharapkan balasan InsyaAllah akan kita terima sesuatu yang bermakna dalam hidup yang tidak kita jangkakan . 
Begitu juga lah dengan Nad . Nad tak pernah mengharapkan apa-apa balasan dari insan yang Nad sayang asalkan Nad boleh tengok dia tersenyum bahagia dan sentiasa ada di samping Nad bila masa Nad kesusahan . Itu dah cukup memadai bagi diri Nad bahagia . Alhamdulillah , dengan situasi yang sedemikian juga lah Nad masih bertahan dengan dia .
Sama juga dengan memberi . Memberi adalah satu sikap yang mulia . Hati kita lebih tenang memandangkan kita nampak insan tersayang menerima sesuatu dari kita dan dapat melihat mereka bahagia berbanding kita sering berharap diberi itu atau ini dari si dia dan akhirnya kita merana kerana dia tidak mampu memberi perhatian atau apa saja yang kita harapkan darinya .
Jika mula menyayangi seseorang tanamkan lah dalam diri bahawa kita ingin memberi dan membahagiakan dia tanpa mengharapkan dia membalasnya kembali . Allah itu Maha Adil , pasti kebahagiaan akan menjadi milik kita suatu hari nanti .INSYAALLAH •♥♥•



BILA WANITA MENANGIS

0


Pernahkah anda tertanya-tanya kenapa seorang wanita menangis hanya kerana seorang lelaki?
Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis..
Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah,tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda..

Dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda..
Apabia dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya..
Bolehkan anda rasa apa yg dia rasa?
Pernahkan anda CUBA untuk memahami apa yg dia rasa?

Fikirkan..
Berbaloikah dia menangis,di hadapan anda?
Hanya kerana anda?
Dia menangis bukan kerana dia lemah.
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati.
Dia menangis kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis di dalam hati.
Kesedihan yg di rasainya mnjadi semakin berat utk di simpan.

Cuba ambil masa utk berfikir.
Jika si dia menangis hanya kerana anda.
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda.
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan.
Kerana suatu hari nanti ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal.
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan "MAAFKAN SAYA"
Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda biarkan dia menangis keseorangan.
Beradalah di sisi dia menemani dia.
Kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Kalau seorang perempuan menangis kerana anda,janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda.
Jangan pernah mengungkap rasa cinta anda pada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta..
Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara..

Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama..
Tapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya..
Hargailah seorang wanita yang tulus mencintai anda..


KRITERIA MEMILIH SAHABAT

0


Menurut Imam Ghazali (melalui Kitab Bidayatul Hidayah), “di dalam memilih sahabat hendaklah engkau perhatikan syarat-syarat bersahabat. Maka jangan engkau bersahabat kecuali dengan orang yang layak untuk dijadikan sahabat.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya,oleh kerana itu hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat. Maka apabila engkau mahu mencari sahabat yang engkau jadikan dia sebagai sahabat di dalam menuntut ilmu dan di dalam urusan agamamu dan duniamu, maka hendaklah engkau tuntut (pastikan) daripadanya, engkau pastikan pada dirinya 5 syarat:

○ Carilah Orang Yang Berakal
○ Carilah Orang Yang Baik Akhlaknya
○ Carilah orang Soleh/solehah
○ Jangan bersahabat dengan orang yang tamak dunia
○ Carilah Orang yang benar.
○ Carilah sahabat yang mampu menegur ketika kita lakukan kesalahan dengan cara yang berhemah
○ Sahabat yang selalu bagi semangat di kala kita suka dan duka
○ Sahabat yang mempu ceriakan hati kita dan menjadi pendengar yang baik
○ Jenis yang membimbing bukan menjatuhkan
○ Saling menyenangkan satu sama lain
○ Jujur
○ Menunjukkan teladan yang baik
○ Mengajak ke arah kebaikan.
○ Paling penting adalah menerima kekurangan dan kelebihan orang lain serta bersedia untuk bersama berubah ke arah kebaikan dan berkawan kerana Allah.


GIRL CHILD IS ALWAYS SPECIAL

0

On the first day of their marriage, wife and husband decided and agreed not to open the door for anyone! On that day first, husband’s parents came to see them, they were behind the door. Husband and the wife looked at each other, husband wanted to open the door, but since they had an agreement he did not open the door, so his parents left. After a while the same day , wife’s parents came , wife and the husband looked at each other and even though they had an agreement , wife with tears on her eyes whispered , I can’t do this to my parents , and she opened the door. Husband did not say anything, years passed and they had 4 boys and the fifth child was a girl. The father, planned a very big party for the new born baby girl, and he invited everyone over. Later that night his wife asked him what was the reason for such a big celebration for this baby while we did not do it for the others! The Husband simply replied, because she is the one who will open the door for me!


♥♥ Daughters are always so special ♥♥

MATEMATIK vs LOGIK

0

Assalamualaikum readers sekalian . Memandangkan first paper untuk final tinggal beberapa jam jea lagi , kat sini Nad nak kongsi cerita berkenaan "Matematik vs Logik" (mentang-mentang esok paper Maths kan).

Sebenarnya Nad malas nak study dah sebab tu tiba-tiba nak merepek kat sini . Haha , saja nak release tension sebab duk mengadap nombor-nombor jea memanjang . ☺

Actually , Matematik dan logik terletak pada otak kiri manusia . Oleh sebab itu , Matematik memerlukan daya pemikiran yang logik bagi menyelesaikan sesuatu masalah . Dan sekiranya seseorang manusia yang begitu dominan dengan otak kiri , mereka mampu berfikir dengan lebih sistematik dan terperinci . Mereka ini mudah untuk memahami perkara-perkara yang kompleks serta memerlukan maklumat yang sangat terperinci . Jurutera , Pustakawan , Kaunselor , Pengaturcara Komputer adalah di antara pekerjaan yang banyak menggunakan otak kiri . Keadaan ini tidak juga membawa maksud bahawa sebagai manusia kita hanya menggunakan sebelah bahagian otak sahaja tetapi kita perlu akur bahawa manusia mempunyai kelebihan dan kekurangannya . Contohnya dalam soal melukiskan sesuatu gambar , ramai di antara kita yang hanya mampu melakar dan mengimaginasikan sesuatu lukisan tetapi tidak ramai yang berkemahiran untuk melukis apa yang diimaginasikan . 


Okay , nampaknya Nad dah lari daripada tajuk asal dah nie . Hehe . Balik kepada tajuk asal "Matematik vs Logik" , Nad nak berkongsi cerita pasal benda alah nie . Ceritanya berbunyi macam nie . . . 

Ada dua orang gadis yang cantik . Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L)Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap , dan jarak rumah mereka masih agak jauh . Setelah beberapa lama mereka berjalan , tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu ? Aku kuatir dia bermaksud jahat .

L : Itu hal yang Logik . Aku rasa dia nak merogol kita la .

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat ?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat .

M : Itu tidak banyak membantu laa , macammana ni .

L : Tentulah tidak membantu , Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat .

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan ? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan .

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L) . Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya .

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang .

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi ?

L : Yelah , Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku .

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau ?

L : Sesuai dengan logik aku , teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak .

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik , dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan ?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam .

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi ?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku ?

L : Logik bukan , kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh , langkah aku besar , tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu .

M: Hahaha ! Memang logik .




*Saja-saja nak hiburkan hati yang tengah tension nie  , nyte peeps !*

♫ FINAL EXAM AROUND THE CORNER ♫

0

♠ Hye Readers ♠
After for 4 months studying with stress , now I will sitting for the FINAL EXAM this week on Wednesday . Oh God ! Really need more spirits to study . Tambah-tambah lagi , subject Maths . Nad kena study betul-betul Maths coz nak tebus balik yang sem lepas punya . Sebab bagi Nad , sekali kita gagal tak semestinya kita terus gagal malah ia lebih membuatkan kita terus bangkit dan berusaha serta bersemangat untuk mencapai kejayaan . Alhamdulillah , this sem Nad lebih memahami bila study subject nie . Dalam masa yang sama jugak Nad dapat tolong member-member yang kurang faham dan kurang mahir subject nie . Alhamdulillah ☺ . Nad masih ingat lagi Umi pernah cakap , ilmu yang kita pelajari and apa-apa yang kita tahu and faham kita kena kongsi dengan sape-sape pun . Tak kisah lah pasal pelajaran or whatever . Umi cakap jangan sesekali kita bakhil ilmu pengetahuan sebab tak luak pun ilmu tu kalau kita share dengan orang dan jangan sesekali mengharapkan apa-apa balasan . Keikhlasan perlu ada dalam diri dalam perkongsian ilmu .

Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah S.A.W telah bersabda :

"Sesiapa yang ditanya tentang sesuatu ilmu , kemudian ia menyembunyikannya maka Allah akan rantai di Hari Kiamat nanti dengan rantai daripada api neraka ".
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud)

"Sesungguhnya ilmu adalah imam kepada amal , dan amal adalah makmumnya ."

So , untuk semua students UNIKL BMI , selamat menghadapi FINAL EXAM and GOOD LUCK ! Wish you ALL THE BEST !! Fighting •♥♥•


CINTA ITU MEMBERI DAN MENERIMA

0

Assalamualaikum reader-reader blogger sekalian .

Hari nie Nad tak taw nak cerita pasal apa . Hari nie , terdetik kat hati nak baca artikel-artikel kat internet nie kononnya nak cari pengetahuan laa katakan . Hehehe ☺•

Ada satu artikel nie mengatakan sememangnya dalam perhubungan antara dua hati pasti ada satu pihak memberi dan satu pihak menerima . Tetapi lebih indah jika keduanya saling memberi dan menerima agar sama-sama mengecapi nikmat kebahagiaan yang diimpikan . Artikel tu bercerita mengenai 
"Cinta Itu Memberi Dan Menerima"
Apabila menyintai kita selalu saja mengharap itu ini dari pasangan kita , sehingga kita lupa seharusnya kita patut bersikap ikhlas memberi dengan hati terbuka buat insan tersayang . Jika kita memberi kasih sayang dan segala perhatian kepadanya dengan tidak mengharapkan balasan InsyaAllah akan kita terima sesuatu yang bermakna dalam hidup yang tidak kita jangkakan . 
Begitu juga lah dengan Nad . Nad tak pernah mengharapkan apa-apa balasan dari insan yang Nad sayang asalkan Nad boleh tengok dia tersenyum bahagia dan sentiasa ada di samping Nad bila masa Nad kesusahan . Itu dah cukup memadai bagi diri Nad bahagia . Alhamdulillah , dengan situasi yang sedemikian juga lah Nad masih bertahan dengan dia .
Sama juga dengan memberi . Memberi adalah satu sikap yang mulia . Hati kita lebih tenang memandangkan kita nampak insan tersayang menerima sesuatu dari kita dan dapat melihat mereka bahagia berbanding kita sering berharap diberi itu atau ini dari si dia dan akhirnya kita merana kerana dia tidak mampu memberi perhatian atau apa saja yang kita harapkan darinya .
Jika mula menyayangi seseorang tanamkan lah dalam diri bahawa kita ingin memberi dan membahagiakan dia tanpa mengharapkan dia membalasnya kembali . Allah itu Maha Adil , pasti kebahagiaan akan menjadi milik kita suatu hari nanti .INSYAALLAH •♥♥•



 

Nadia Nadhirah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review