8 May 2013

MATEMATIK vs LOGIK

Update By Nadia Nadhirah at Wednesday, May 08, 2013
Reactions: 
Assalamualaikum readers sekalian . Memandangkan first paper untuk final tinggal beberapa jam jea lagi , kat sini Nad nak kongsi cerita berkenaan "Matematik vs Logik" (mentang-mentang esok paper Maths kan).
Sebenarnya Nad malas nak study dah sebab tu tiba-tiba nak merepek kat sini . Haha , saja nak release tension sebab duk mengadap nombor-nombor jea memanjang . ☺

Actually , Matematik dan logik terletak pada otak kiri manusia . Oleh sebab itu , Matematik memerlukan daya pemikiran yang logik bagi menyelesaikan sesuatu masalah . Dan sekiranya seseorang manusia yang begitu dominan dengan otak kiri , mereka mampu berfikir dengan lebih sistematik dan terperinci . Mereka ini mudah untuk memahami perkara-perkara yang kompleks serta memerlukan maklumat yang sangat terperinci . Jurutera , Pustakawan , Kaunselor , Pengaturcara Komputer adalah di antara pekerjaan yang banyak menggunakan otak kiri . Keadaan ini tidak juga membawa maksud bahawa sebagai manusia kita hanya menggunakan sebelah bahagian otak sahaja tetapi kita perlu akur bahawa manusia mempunyai kelebihan dan kekurangannya . Contohnya dalam soal melukiskan sesuatu gambar , ramai di antara kita yang hanya mampu melakar dan mengimaginasikan sesuatu lukisan tetapi tidak ramai yang berkemahiran untuk melukis apa yang diimaginasikan . 


Okay , nampaknya Nad dah lari daripada tajuk asal dah nie . Hehe . Balik kepada tajuk asal "Matematik vs Logik" , Nad nak berkongsi cerita pasal benda alah nie . Ceritanya berbunyi macam nie . . . 

Ada dua orang gadis yang cantik . Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L)Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap , dan jarak rumah mereka masih agak jauh . Setelah beberapa lama mereka berjalan , tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu ? Aku kuatir dia bermaksud jahat .

L : Itu hal yang Logik . Aku rasa dia nak merogol kita la .

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat ?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat .

M : Itu tidak banyak membantu laa , macammana ni .

L : Tentulah tidak membantu , Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat .

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan ? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan .

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L) . Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya .

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang .

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi ?

L : Yelah , Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku .

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau ?

L : Sesuai dengan logik aku , teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak .

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik , dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan ?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam .

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi ?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku ?

L : Logik bukan , kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh , langkah aku besar , tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu .

M: Hahaha ! Memang logik .




*Saja-saja nak hiburkan hati yang tengah tension nie  , nyte peeps !*

0 comments:

Post a Comment

MATEMATIK vs LOGIK

Assalamualaikum readers sekalian . Memandangkan first paper untuk final tinggal beberapa jam jea lagi , kat sini Nad nak kongsi cerita berkenaan "Matematik vs Logik" (mentang-mentang esok paper Maths kan).

Sebenarnya Nad malas nak study dah sebab tu tiba-tiba nak merepek kat sini . Haha , saja nak release tension sebab duk mengadap nombor-nombor jea memanjang . ☺

Actually , Matematik dan logik terletak pada otak kiri manusia . Oleh sebab itu , Matematik memerlukan daya pemikiran yang logik bagi menyelesaikan sesuatu masalah . Dan sekiranya seseorang manusia yang begitu dominan dengan otak kiri , mereka mampu berfikir dengan lebih sistematik dan terperinci . Mereka ini mudah untuk memahami perkara-perkara yang kompleks serta memerlukan maklumat yang sangat terperinci . Jurutera , Pustakawan , Kaunselor , Pengaturcara Komputer adalah di antara pekerjaan yang banyak menggunakan otak kiri . Keadaan ini tidak juga membawa maksud bahawa sebagai manusia kita hanya menggunakan sebelah bahagian otak sahaja tetapi kita perlu akur bahawa manusia mempunyai kelebihan dan kekurangannya . Contohnya dalam soal melukiskan sesuatu gambar , ramai di antara kita yang hanya mampu melakar dan mengimaginasikan sesuatu lukisan tetapi tidak ramai yang berkemahiran untuk melukis apa yang diimaginasikan . 


Okay , nampaknya Nad dah lari daripada tajuk asal dah nie . Hehe . Balik kepada tajuk asal "Matematik vs Logik" , Nad nak berkongsi cerita pasal benda alah nie . Ceritanya berbunyi macam nie . . . 

Ada dua orang gadis yang cantik . Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L)Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap , dan jarak rumah mereka masih agak jauh . Setelah beberapa lama mereka berjalan , tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu ? Aku kuatir dia bermaksud jahat .

L : Itu hal yang Logik . Aku rasa dia nak merogol kita la .

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat ?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat .

M : Itu tidak banyak membantu laa , macammana ni .

L : Tentulah tidak membantu , Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat .

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan ? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan .

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L) . Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya .

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang .

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi ?

L : Yelah , Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku .

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau ?

L : Sesuai dengan logik aku , teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak .

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik , dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan ?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam .

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi ?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku ?

L : Logik bukan , kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh , langkah aku besar , tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu .

M: Hahaha ! Memang logik .




*Saja-saja nak hiburkan hati yang tengah tension nie  , nyte peeps !*

0 comments:

Post a Comment

 

Nadia Nadhirah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review